lördag 13 mars 2010

Bland blåhjon och strimmiga trägnagare


Usch och fy vilken panik jag hade första helgen i torpet! Under en vanlig inspektionsrunda upptäcker jag till min fasa att det låter från en av timmerväggarna, ett knaprande läte. Jag får dessutom syn på en svart varelse som kryper ut mellan två av timmerstockarna.

HUSBOCK är det första som dyker upp i mitt huvud. Självklart målar jag fan på väggen och är helt säker på att vi köpt ett torp som är angripet av husbock. Jag går runt i huset under flera timmar och lägger örat vid vissa stockar som ser mindre bra ut för att kunna höra om där finns några inneboende, på många ställen finns även flyghål och av slutet av dagen är jag övertygad om att vi behöver sanera hela huset alternativt bränna ner det.

Väl hemma i Stockholm studerar jag skadedjur som besatt och kontaktar Anticimex för konsultation. Jag mailar över bilder på mina stackars stockar och mannen på Anticimex konstaterar att det i första hand rör sig om vanliga blåhjon som lever på den kvarstående barken på stockarna och som inte kan förstöra husets bäring. I andra hand har vi haft besök av småstrimmig trägnagare, de är lite värre eftersom de i värsta fall kan äta upp delar av stockar. Dessa små odjur gillar fukt och äter gärna under fönster där det ofta är svårt att hålla torrt, så var det i detta fall och vi hade tur, de hade bara invaderat tre ställen och kan lätt åtgärdas. För att även nämna förstod jag senare att alla "flyghål" bara var gamla spikhål...

1 kommentar:

  1. Hej!

    Har du slutat blogga? Hittade din blogg av en slump, när jag googlade på "strimmig trädgnagare" som det tydligen finns i det huset vi har tänkt köpa. Jag är väl lite som du, galen i gamla ruckel! ;)

    Med hopp om att du ska damma av bloggen igen!
    /Anni

    SvaraRadera